Thursday, November 10, 2011

Andaiku Pergi

Salam.

Ada tinggal beberapa hari je lagi sebelum aku pulang semula ke UTM tercinta. Sebenarnya hati selalu rindu nak share macam-macam kat blog ni, tapi bila dah sampai UTM, memang rasanya tak sempat nak berbelog macamni. Kalau berfacebooking tu masih sempat sebab kita boleh post something, lepastu tinggalkan, dan kalau ada orang komen ke apa, semuanya keluar kat notification kan. Sebab memang segala kerja aku buat guna laptop, termasuk study. Macam blog ni, kita kena menghadap je depan laptop, fikir ayat-ayat dan cerita yang sesuai. Untuk orang yang banyak cakap macam aku ni, bila tulis satu topik je, kadang-kadang boleh terbelok-belok ke topik-topik lain. Nanti dah jadi macam post rojaklah pulak kan. Hehe. So, di kesempatan seminggu cuti ni, aku nak ambik kesempatan untuk share satu entry jugak.

Sebelum aku tulis post ni aku bukak Facebook macam biasa, aku tengok ramai sangat yang bersedih dengan kehilangan orang-orang tersayang. Mak, ayah, kawan, suami, boyfriend, dan sebagainya. Semalam pulak, aku baru je balik dari ziarah jiran lama yang baru kehilangan ayah, dan neneknya. Dalam usia yang terlalu muda (sama umur dengan aku), dia terpaksa handle company arwah ayahnya. Dalam sekelip mata, kehilangan orang tersayang dan perlu pegang banyak tanggungjawab. Walau apapun, percayalah bahawa setiap ujian dan ketentuanNYA pasti ada hikmah yang besar, asalkan kita terus sabar, redha, dan berusaha dengan semampunya.

Aku pernah fikir, kalau dah jumpa dengan orang yang betul-betul baik, appreciate kewujudan aku, terima aku seadanya, inshaALLAH aku pun tak akan sanggup nak gantikan orang tu dengan orang lain. Lagipun, hidup kat dunia ni sementara je kan. Bila-bila je kita boleh berangkat ke alam sana. Dan, bagi aku, kalau tak dapat bersatu di dunia pun, biarlah dapat bahagia bersama-sama di akhirat sana. Di syurga, tempat bahagia yang kekal abadi.


I'll be right here waiting for you

Aku teringat kat kisah sorang cikgu yang aku respect sangat masa kat MRSM Jasin dulu. Lepas pemergian arwah suaminya, cikgu ni pakai purdah supaya tak ada orang yang terpikat dengan dia. Cikgu ni memang cantik, dengan kulit putihnya, hidung mancung, rasanya siapa yang pandang mesti terpikat. Tapi Cikgu menutup dirinya daripada dipandang oleh mana-mana lelaki pun. Masa tu, setiap hari Jumaat ada slot Fardhu Ain untuk student perempuan. Cikgu selalu cakap dalam slot Fardhu Ain tu, dia nak jadi orang baik dan dapat masuk syurga tertinggi supaya boleh datang cari arwah suami.

Kisah sebuah kesetiaan ni memang bagi inspirasi untuk aku setia pada seseorang yang bakal jadi suami aku. Aku harapkan dialah satu-satunya suami dunia akhiratku. Semoga kami berdua dapat saling setia dan menerima masing-masing seadanya di samping meneguhkan diri antara
satu sama lain. (Haih, betulke ayat aku ni?)

Dan, untuk mendapat sebuah kesetiaan, kita kena jadi yang terbaik untuk seseorang tu. Usahakanlah untuk jadi paling cantik, paling baik, paling lemah-lembut, paling menyejukkan mata, paling bijaksana, paling memahami, dan macam-macam paling lagi depan suami. Sekurang-kurangnya, bila kita tak dapat kesetiaan tu, kita tak rasa menyesal sebab dah usaha yang terbaik. Paling-paling pun, (paling lagi.) orang yang tak menghargai tu yang akan rasa menyesal yang teramat sangat. Tapi, kalau dapat yang kaki pukul, kaki bebel benda-benda menyakitkan, kaki tak pasal-pasal nak mengamuk, kaki kedekut, kaki cari salah orang je, setia tu cuma akan memakan diri sendiri. Hehe. (Pointnya di sini, sebelum setia, kita pun kena pilih orang yang betul untuk dijadikan teman hidup, di dunia dan inshaALLAH teman di syurga.)


Nothing can come between us if you just hold my hand


Dan untuk kawan-kawan aku yang baru mengalami sebuah kehilangan, aku cuma mampu terus berdoa agar terus kuat dan tabah. Hadapilah dengan solat dan sabar. Bangun di sepertiga malam dan masa tulah paling best untuk mengadu segala-galanya. Kadang-kadang bila cerita dengan manusia, ada yang tak suka dengar cerita sedih, ada yang tak memahami, dan mungkin ada yang menyebar-nyebarkan cerita. So, the best way is mengadu pada ALLAH Yang Maha Mendengar dan Maha Mengasihani.

Aku selalu beritahu pada kawan-kawan yang hadapi sebuah kehilangan supaya beristirja' dan baca doa seperti yang diajar Rasulullah pada Ummu Salamah sewaktu kematian Abu Salamah,

Innalillahhi wainna ilaihi raaji'uun. ALLAHhumma ajirni fi musibati wakhlufli khairamminhaa.
Sesungguhnya daripada ALLAH kita datang dan kepadaNYA kita kembali. Wahai ALLAH, berikanlah ganjaran di atas musibah ini dan berilah ganti yang lebih baik daripadanya.

Ummu Salamah terdiam berfikir, siapa agaknya yang lebih baik daripada Abu Salamah, kerana menurutnya suaminya itu adalah orang yang sangat baik. Namun Ummu Salamah tetap membaca doa itu, dan akhirnya ALLAH menggantikan kehilangan itu dengan Rasulullah. Kita pun tahu, bahawa Rasulullah adalah sebaik-baik manusia untuk dijadikan suami. Subhanallah, Maha Suci ALLAH daripada segala kekurangan, dan betapa pengasihnya ALLAH. :)


Memandangkan kita baru je sambut Aidiladha, marilah bersama kita hayati erti pengorbanan. Pengorbanan yang dilakukan semata-mata mengharapkan redha ALLAH, mudah-mudahan akan dihadiahkan dengan ganjaran yang lebih besar. Berkorban masa, tenaga, harta, keselesaan, dan diri untuk kejayaan dunia akhirat. Kadang-kadang, lebih berat lagi bila kita perlu korbankan sebuah perasaan.

Apa pun, layanlah lagu ni untuk menguatkan hati, semangat, dan hari-hari anda.




Andai diriku pergi
Tinggalkanmu sendiri
Usah kau sedih
Usah tangisi duga dari Ilahi

Andaiku pergi dulu
Tiba tika dan waktu
Telah tertulis takdir untukku
Perjanjian yang Maha Agung
Doakanku sejahtera disisiNya

Rasa gentar rasa rindu
Bertarung di fikiranku
Wajah ceria, senyum manja
Kisah kita menghapus resah

Maafkan diriku kasih
Kerna buat kau menangis
Restuiku dengan cinta
Jangan kau titiskan air mata

Pintaku redhailah
Terima kasih atas segalanya


~Teringat ayat Ilyas untuk Sofiyya (dalam cerita Sofiyya petang-petang tu), "Saya sukakan awak sejak saya nampak ketabahan awak hadapi macam-macam dugaan. Dan awak tetap bersyukur dalam hadapi hidup ni." Oleh itu, jadilah wanita yang tabah ok. Sebab wanita yang paling cantik adalah yang masih tetap tersenyum dan positif dalam menghadapi tiap kesukaran. :)

No comments:

Post a Comment