Monday, June 13, 2011

Jom Baca Quran

Salam.

Sekarang ni dah masuk lebih kurang 12 jam lepas mama bertolak dari JB ke KLIA. Baru sekejap, tapi rindunya ALLAH je yang tau. huhu.

Pesan mama, cepat-cepat khatamkan quran. Haritu plan nak khatamkan sebelum mama bertolak ke sana, tapi nak buat macam mana, hasrat tak kesampaian. Kenapa agaknya bila Ramadhan, dengan mudahnya nak baca satu juz atau lebih, tapi untuk bulan-bulan yang lain, macam merangkak-rangkak je nak habiskan 30 juz ni.

Masa Ramadhan, dengan gigihnya bawak Quran ke sana ke mari. Baca masa tunggu bas, masa tunggu waktu buka, baca dalam kereta pun tak rasa pening. Tapi bila bulan lain, ke sana-sini bawak buku-buku lain untuk dibaca.

Alangkah indahnya kalau al-Quran tu sentiasa dibawa ke mana-mana, dijadikan bahan bacaan setiap masa, dijadikan rujukan dalam setiap perkara, seterusnya melahirkan individu yang berakhlak sepertimana peribadi mukmin yang terukir indah dalam Quran.


Ya, lebih indah kalau baca Quran dengan maknanya. Terasa satu-satu janji ALLAH tentang syurga yang indah, dahsyatnya neraka, tentang kisah perjuangan para Rasul, tentang hebatnya Iskandar Zulqarnain, kisah cinta Nabi Musa dan Safura, janji ALLAH untuk kemenangan Islam, tentang indahnya wajah dan peribadi bidadari syurga untuk lelaki beriman, dan bermacam lagi kisah yang mampu membuat hati kita terasa lebih dekat dengan ALLAH.

Jom semua, jadikan amalan membaca al-Quran budaya kita. Pesanan ni terutama untuk diri sendiri yang selalu malas. Jom buang malas demi redha ALLAH :)


~Merindui anak-anak yang akan selalu mengulang-ulang hafazan ayat-ayat al-Quran yang indah :)

~Ubat hati, ada lima perkaranya... Yang pertama baca quran dan maknanya, Yang kedua solat malam dirikanlah, Yang ketiga berkumpullah dengan orang soleh. Yang keempat perbanyaklah berpuasa, Yang kelima zikir malam berpanjangan :)

~Teringat arwah Yai yang sentiasa bertemankan al-Quran, di bibirnya selalu ada kalimah al-Quran, yang selalu mengajarkan Quran, dan saat-saat hampir penghujung nyawanya juga Yai tertidur di tempat Yai selalu baca Quran.

No comments:

Post a Comment