Saturday, June 4, 2011

Rumahku Syurgaku

Rindunyaaa nak ada rumah sendiri. Rindu rumah, rindu bilik sendiri, rindu dapur sendiri. Teringat masa ada rumah, mama n abah tak kisah pun siapa-siapa nak duduk kat rumah. rasanya dah macam-macam orang yang duduk rumah sama ada yang dah kerja ataupun masih study.

Rumah penuh dengan gelak tawa, gurau-gurau sama-sama, main scrabble sama-sama, tengok tv sama-sama. Semua buat sama-sama. Kalau abah kalah scrabble nanti, abah macam dah nak merajuk. mama memang selalu jadi juara. tapi time tu, najlaa budak-budak lagi. sekarang ni dah lama tak main scrabble. huhu.

Rumah, tak ada siapa pun nak hilang rumah. Tak ada siapa pilih nak duduk bercampur dengan macam-macam orang. Tak ada siapa pilih nak mak dia terpaksa tinggal dengan orang sebaya dia.

Rumah, miskin macam mana pun orang tu, sekurang-kurangnya rumah adalah tempat yang kita bebas buat apa-apa. Rumah, kecik macam mana pun tetap akan terasa luas bila penghuninya adalah yang selalu berwajah ceria dan saling memahami, saling menyayangi.

Bahagianya hidup ni, kalau kita semua sentiasa fikir bagaimana nak saling memberi, bagaimana nak saling membahagiakan.

Ujian hebat untuk orang yang hebat. Namun, pasti ada satu hari saat kaki terasa terlalu lemah untuk berdiri. Yang pasti, macam mana lemah pun, perlu berusaha untuk melangkah, biarpun payah.

Rumahku Syurgaku. Aku rindu.

No comments:

Post a Comment