Monday, July 11, 2011

Jodoh, Doa, Usaha, Yakin



Salam.

Apa khabar? Selamat hari Isnin dan selamat memulakan minggu ni dengan ceria :) Dalam post kali ni aku just nak share apa yang aku dapat dalam Tanyalah Ustaz bersama dengan Ustaz Sharhan.

Ustaz Sharhan cakap, dalam perubatan Islam, memang ada masalah yang dipanggil 'menangguhkan jodoh', di mana hal ni menyebabkan seseorang susah untuk bertemu jodoh. Biasa dengar kan, ada orang yang nampak cantik, lengkap serba-serbi, tapi tak kahwin-kahwin sampai sekarang. Ada orang yang hatinya terbuka untuk lelaki sekejap je, lepastu dah rasa tak suka, takut, tak percaya, dan sebagainya.

Untuk sesiapa yang rasa, ada masalah macamni, cubalah amalkan ayat ke 21 dalam Surah Ar-Ruum.

"Dan di antara tanda-tanda kebesaranNYA ialah DIA menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan DIA menjadikan di antaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran ALLAH) bagi kaum yang berfikir."
(Ar-Ruum : 21)


So, tak perlulah kita buat benda-benda macam mandi bunga ataupun perkara-perkara khurafat apatah lagi yang boleh jatuh kepada syirik. Ingatlah bahawa ALLAH itu Maha Berkuasa dan paling berkuasa mengatasi makhluk apa sekalipun. Perkara yang paling penting sebelum amalan kita adalah keyakinan terhadap ALLAH. :)

Selain tu, teruslah bersangka baik pada ALLAH. Mungkin jodoh tak sampai lagi sebab ALLAH nak kita dapat seseorang tu di saat kita dah betul-betul bersedia dari pelbagai sudut. ALLAH nak ajar erti sabar, sebelum perlu berdepan dengan pelbagai cabaran dalam rumahtangga. Walau apa pun yang berlaku, teruslah bersabar, sangka baik dengan ALLAH, dan berdoa penuh yakin. Doa kan senjata mukmin. Maka luahkanlah segala yang terbuku dalam hati dan panjatkan pengharapan dalam doa.



Sebelum diijabkabulkan,
syariat tetap membataskan
pelajari ilmu rumahtangga,
agar kita lebih bersedia,
menuju hari yang bahagia.


Ok, setakat tu je sharing untuk hari ni. Sekarang tengah kekenyangan lepas makan Bolognaise Spiral. Seronok duduk rumah sebab dapat masak apa yang kita rasa nak makan :)

Bolognaise Spiral ~ masakan khas untuk Mama tersayang dan housemate lepas penat bekerja. :)


Kalau nak rasa, jemputlah datang rumah ;)

Who's next among these ladies? hehe.

~Aku tulis post ni tak bermaksud aku yang nak kahwin tau. Hehe. I'm still 23, banyak lagi nak kena belajar dan perlu diperbaiki. Sekadar sharing untuk manfaat bersama :)




No comments:

Post a Comment