Sunday, July 17, 2011

The Shawshank Redemption

Salam.

Ok, by the time aku tulis entry ni, aku dah berjaya habiskan satu movie yang best. In fact, aku rasa memang the best movie yang aku dah pernah tengok.

Cerita tentang seorang banker yang dipenjarakan sebab dituduh bunuh isteri dan juga 'skandal' isterinya. Nama lelaki ni Andy Durfresne, seorang yang sangat bijak, suka membaca, dan tak pernah berputus asa. Lelaki yang boleh survive dalam keadaan yang penuh tekanan, terkurung, jauh daripada dunia luar yang penuh kebebasan dan kemudahan.

Oleh sebab malas nak tulis review cerita ni panjang-panjang, anda bolehlah lawati ke link ini untuk dapat tahu plot ceritanya ok : The Shawshank Redemption :)

The Shawshank Redemption 1994


Apa yang penting, cerita ni memberitahu aku betapa pentingnya kebijaksanaan, ilmu, persahabatan, dan keyakinan kita dalam setiap perkara.


Satu kata-kata Andy yang sangat aku suka lepas dia on muzik kuat-kuat bagi semua prisoner dan warden penjara dengar,

So u don't forget that there are places in the world
that aren't made out of stone,
that there's something inside that they can't get to
that they can't touch..

Lepas tu kawan dia, Red tanya : Apa benda tu? (in englishlaa)

Andy pun jawab : Hope.


Yup, HOPE. Sama konsep dengan apa yang mama aku selalu beritahu. Sekuat mana pun sakit kita, inshaALLAH kita kuat dan boleh lawan sakit tu dengan kekuatan semangat dan keyakinan kita. Bila kita pegang yang kita sentiasa ada HOPE, sebab tiada apa yang mustahil bagi ALLAH, inshaALLAH kita selalu kuat. Sama ada sakit kanser, sakit yang doktor tak boleh detect, semuanya boleh diatasi dengan kekuatan semangat. Tambah lagi, kita ada doa sebagai senjata kan. Dalam berusaha, kita berdoa, dan dengan penuh harap dan yakin ALLAH akan bantu kita. :)

Ok, balik pada cerita tadi, akhirnya Andy berjaya jugak lepaskan diri cuma dengan berbekalkan satu hammer dan poster Raquel Welch yang tertampal kat tempat tidur Andy. Andy akhirnya teruskan hidup di Zihuatanejo, Mexico.




Red, kawan baik Andy pulak keluar dengan penuh rasa takut dan tak yakin yang dia boleh survive kat luar. Sebab dia dah hidup 40 tahun dalam penjara tu dan dah terbiasa dalam ruang penjara yang tertutup tu. Yelah, bagi dia apalah kerja yang dia boleh dapat kalau dah ada cop 'banduan' kan? Dia selalu fikir nak bunuh diri, tapi dia tangguhkan niat tu sebab teringat janji dia untuk cari sesuatu yang Andy dah tanamkan untuk dia. Bila sampai je tempat tu, rupa-rupanya ada surat daripada Andy untuk dia. Andy offer dia untuk datang ke Zihuatanejo dan bekerja dengan dia kat sana.

Lagi satu ayat Andy yang aku suka dalam surat tu :

Hope is a good thing, maybe the best of things.


Akhirnyaaaa, Red dengan penuh harapan dan optimisnya, terus cari Andy dan diorang pun jumpa kat Zihuatanejo. :)

Jejak Kasih ;)


Apa pun, aku nak ambik kesempatan ni untuk ucapkan infinity terima kasih untuk seseorang yang sudi poskan beberapa movie yang buat aku rasa lebih yakin untuk terus melangkah ke depan, dan buku 1 Litre Of Tears yang juga tentang ketabahan n kekuatan semangat seorang perempuan dalam melawan sakit. Saya hargai sangat-sangat-sangat. :) No words can describe how much I could thank you.


~Patutlah cerita ni best sangat, rupanya cerita ni based on novel tulisan Stephen King.

~Dah faham betapa pentingnya nilai persahabatan untuk seseorang, dan inshaALLAH tak akan rosakkan persahabatan sesiapa pun. I'm happy when you're happy. That's how friends should be kan.. :)

~Kadang-kadang tanpa sedar minda kita dah dijajah dengan ideologi-ideologi tertentu sampai kita dah rasa selesa dan tak sedia untuk ubah pemikiran kita. Tak salah untuk kita buat perubahan asalkan benda tu boleh bawa kita ke arah yang lebih positif. :)


Take care, be happy, be positive, inshaALLAH :)

No comments:

Post a Comment